Site içi arama

Bolivarcı Devrim'den çocuklara ve eğitime...


Bolivarcı Eğitim, Venezuela Bolivar Cumhuriyeti Anayasası tarafından belirlenmiş bir haktır ve insanın entegre gelişimini desteklemektense bizi teslimiyete hazırlayan 40 yılllık geleneksel ve emperyalist eğitim sistemi hakimiyeti altında kalmış bir halkın dışlanmışlığı ve sosyal ihtiyaçları karşısında doğan borçları karşılamak ve ödemek amacıyla Milli Gelişim Planın’nında tasarlanmış bir stratejidir.

Bolivarcı Eğitim Sistemi, Venezuela Devleti’nin yeni bir cumhuriyet vücuda getirme yolunda yeni vatandaşyaratma amacıdır, ki böyle de olmuştur.
Okul, aile ve toplum, Anayasada betimlenen gelişim modeline uygun olarak, yeni vatandaşın oluşturulmasında, birey, bilgi, yapma ve paylaşma öğelerini birleştirmek suretiyle önemli roller üstlenirler.


Bolivarcı Eğitim Sistemi, bebeğin ana rahmine düşmesinden itibaren Küçük Simon Programıyla başlar ve Bolivarcı okullar, Bolivarcı Liseler, Robinsoncu Teknik Liseler, Bolivarcı Üniversiteler veya diğer üniversitelerle devam eder. Bunlara kırsal okullar ile iki dilli kültür okulları ve özel okullar da dahildir.

Yeni devlet-toplum ilişkisinde Bolivarcı Eğitim, saygıdeğer bir yaşama ulaşma yolunda dengesizliklerin düzeltilmesi ve düzeltilenlerin sürdürülebilirliği ve sosyal üretimin büyümesi vasıtasıyla endojen ve egemen bir gelişim modelini kuvvetlendirmek için gerekli kurumsal ve kültürel değişiklikleri başarmak için katılımı destekler.
Yeni eğitim uzmanları, Bolivarcı Eğitim Sistemi ile bağlantılı olmalıdır. Bu sebeple, Milli Eğitimci Yetiştirme Programı ile Bolivarcı Üniversite ve Sucre Misyonu, üç eğitim süresi boyunca öğrenim projeleriyle katılımcılarının kişisel ve profesyonel gelişimi için gereken teorik ve pratik temelleri oluşturmakla mükelleftir.

Genel Amaç:
* Gelişimci odaklanma ile Bolivarcı Eğitim Sisteminin farklı seviyelerinde öğrenme sürecini kolaylaştıracak didaktik strateji ve eylemleri planlamaktır.

Özel Amaçlar:
* Farklı seviyelerde ve türlerde Bolivarcı Eğitim Sistemini oluşturan temelleri açıklamak.
* Değişimci profesyonel tavır ortaya koyarak, eğitimde karşılaşılan sorunlar karşısında alternatif çözümleri değerlendirmek.
* Başlangıç eğitimi, Bolivarcı okullar, Bolivarcı liseler, Robinsoncu teknik okullar, yetişkinlerin eğitimi, kırsal kesim, yüksek öğrenim yani Bolivarcı üniversiteler gibi Bolivarcı eğitim sisteminin farklı seviye ve türlerinde öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerini karşılayacak eğitim-öğretim sürecini kolaylaştırmak.


KÜÇÜK SİMON PROJESİ:
Venezuela Eğitim ve Spor Bakanlığı tarafından çocuklara ana rahmine düştüklerinden itibaren 6 yaşına kadar, ailenin ve toplumun da katılımıyla, başlangıç eğitimi vermek amacıyla oluşturulmuş bir projedir.
Başlangıç eğitimi odaklı projenin bir parçası olarak gerçekleştirilen eğitim ve stratejiler şunlardır:
Eğitim sürecinin temeli olarak sosyo-kütürel çeşitlilik odaklı katılım.
Farklı kurum ve kuruluşların katılımıyla çocuk entegre bakım ağları.
Sosyal katılımın daimi ve gelişimci süreci içinde kaliteyi arttırmak amacıyla çocuk, ebeveyn, yönetici, yardımcı ve toplum bireylerinin oluşturduğu temel rollerin de desteği ile aile, toplum ve okul bütünleşmesi.
Eğitim sürecine katılımda temeli olan ve çocukların sosyalleştiği ilk kurum olan ailenin eğitimi.
Aile gelişimi için uygun ortam oluşturacak eğitim eksenli toplum.
Proje, dağıtım ve kapasitasyon faaliyetlerinin gerçekleştirilmesiyle desteklenir. Bu amaca binaen eğitim amaçlı Görsel Medya Vakfının da yardımlarıyla, temel aile, hamilelik süreci, emzirme, 0-6 yaş arası çocukların oynadıkları oyunların önemi, aile değerlerinin öğretilmesi, evde okuma-yazma, çocuk davranışları, başlangıç eğitimi ve aile eğitimi üzerine konunun uzmanı kişilerce hazırlanmış yazılı materyallerin, görsel ve işitsel olarak kitlelere dağıtımını gerçekleştirmek amacıyla bir kampanya düzenlenmiştir.
Programın birinci kısmında, milli basında yer alan, ailelere başlangıç eğitimi için tavsiye ve yönlendirmeler içeren broşürler dağıtıldı. Bununla beraber yine aynı içeriğe sahip televizyon spotları ve haftalık radyo programları düzenlendi. Projenin ikinci kısmında ise konunun uzmanlarına ailelerin eğitimi için yardımcı kaynak olması ve ülkenin farklı sosyal ve kültürel seviyelerine hitap etmesi amacıyla tüm bu broşürlerde anlatılanları içeren bir kitap yayımlandı.

ROBINSON 1 ve 2 MİSYONLARI
ROBINSON 1 “Evet Yapabiliyorum”: Bu misyon ile bilginin ışığı Venezuela’nın her köşesine götürülür ve hâlâ daha okuma yazma bilmeyen Venezuelalılara eğitim verilir. Bu seviyede “Evet Yapabiliyorum” adı Küba Eğitim metodu kullanılır. Buna göre harfler ve rakamlar arasında bir ilişki kurulur; daha önceden verilen ses dizisi eğitimiyle yani fonem ile her harf bir rakamla eşleştirilerek okuma yazma bilmeyen yetişkinin sezgisel olarak rakamları tanıması sağlanır.
Bu ilişki bilinen rakamlarla bilinmeyen harflerin ilişkilendirildiği bir karteladır ve eğitimin kitleselleşmesine yardımcı olarak televizyon, video gibi görsel ve işitsel materyallerden de faydalanılır.
ROBINSON 2 Altıncı Sınıf İçin Mücadele: Robinson 2 Misyonu, 15 Eylül 2003 tarihinde gerek Robinson 1 Misyonundan çıkışlılara gerekse herhangi bir nedenle eğitimlerini sonlandırmış kişilere altıncı sınıfı tamamlatmak güvencesi vermek amacıyla oluşturulmuş bir misyondur. Bu seviyede “Evet Devam Edebiliyorum” metodu kullanılır, bu noktada da televizyon, video-ders ve broşürler eğitim startejisi olarak kullanılır.

Misyonun Kazanımları:
* 28 Ekim 2005 tarihinde Venezuela Bolivar Cumhuriyeti Birleşmiş Milletler UNESCO tarafından herkesin okuma yazma bildiği ülke ilan edilmiştir.
* Robinson Misyonu ile Amazonas, Anzoátegui, Apure, Bolívar, Amacuro Deltası, Monagas, Sucre ve Zulia’da yaşayan ve toplumun en az hizmet alan kesimlerinden biri olan Yerli Nüfusa okuma yazma öğretilmiştir. Yerli nüfusa okuma yazma öğretmek misyonun en büyük başarılarından biri olmuş bu sayedeJivi, Ye’kwana, Kariña ve Warao yerli dillerindeki metinlerin çevirisi elde edilmiştir.
* Robinson Misyonu en başından itibaren tutukevi ve cezaevlerinde bulunan vatandaşları da içermiş ve onların Bolivarcı eğitim sistemine katılmasını hedeflemiştir. Böylece okuma yazmayı talep ederek Ribas ve Sucre misyonlarına devam etmek isteyen tutuklu ve hükümlülere altıncı sınıfa kadar olan ilköğretim hizmeti verilmektedir.
*  Ve engelli nüfus için “Yapabiliyorum”  kartelâları Braille Tekniğinde hazırlanmış ve özel dizayn edilmiş kitapçıklarla birlikte sunulmuştur. Böylece bu nüfusun ihtiyaçlarına cevap verebilecek bir yenilik getirilmiştir.

RİBAS MİSYONU
Adını Venezuela Bağımsızlık Süreci Kahramanlarından José Félix Ribas’tan alan Ribas Misyonu, Başkan Chavez Hükümeti tarafından 2003 yılında yürürlüğe konulan ve orta öğrenimlerini tamamlayamamış kişilere bu fırsatı sunan bir eğitim programıdır.
Ribas Misyonunun asıl amacı, yaş engeline takılmaksızın orta öğretimini tamamlamayı arzu eden Robinson Misyonu çıkışlılara ya da örgün eğitimden ilkokulu bitirmiş olanlara altıncı sınıf ya da lise diploması vermektir. Venezuela Halkına hiçbir dışlanmaya mahal tanımadan kaliteli eğitim hakkı sunulur ve milli üretime ve yüksek öğrenime katılması kolaylaştırılır. Kısa ve orta vadede hayat kaliteleri arttırılan kişilerin ülke hakkında verilecek kararlarda katkı sahibi olmaları sağlanır.
Bu bağlamda, orta öğretimini tamamlamak isteyen ancak maddi olanakları yetersiz olan kişiler için 100 bin adet burs verilmektedir. Orta öğretimin tamamlanmasının ardından katılımcıların enerji, maden veya petrol alanlarına yönelmeleri ya da okumaya Sucre Misyonu ile devam etmeleri planlanır.

SUCRE MİSYONU
Sucre Misyonu, lise mezunları için üniversite eğitimini güvence altına almak ve yüksek eğitimden dışlanmış olanların şartlarını iyileştirmek için kurumsal sinerjiyi ve toplumsal katılımı desteklemeyi hedefler. Vizyonu sürdürülebilir entegre kişisel gelişimin stratejik unsuru ile sosyal adalete, milli egemenliğe ve demokratik ve katılımcı bir toplumun inşasına dayanır. Bu sebeple, tüm toplumun bilgi gelişimi, dönüşümü, dağıtımı ve yaratıcılık öğelerine katılımını güvence altına almak zaruridir.
XX. Yüzyılın son yıllarında, Venezuela Devleti, eğitim alanında ve  özellikle de yüksek öğretim alanındaki sorumlulukları yavaş yavaş asgariye indirmişti.
1989-1998 yılları arasında yüksek öğrenime yapılan yatırımların düşmesi, sosyal alanlarda bütçekısıtlamalarına gidilmesi ve en önemlisi yüksek öğretimde gerçekleştirilen özelleştirme projeleri bunun kanıtıdır.
Büyük bir sosyal borç birikimine neden olan bu durum üniversite kayıtları esnasında dar gelirli gençlerin sıkıntı çekmeye başladığı ve dışlandığı durumlar yaratmıştır. Birçok alanda yapılan çalışma, yüksek öğretimin maddi gücü yüksek, büyük şehirlerde yaşayan ve özel okul mezunlarının çıkarına dönüştürüldüğünügöstermiştir. Kısacası yüksek öğrenim kamudan çıkarak özel öğrenime dönüşmüştür.
Milli Hükümetimiz 1999 yılından bu yana, herkes için ülkedeki kaliteli eğitim fırsatlarının garantörü olan Devlet girişimini kurtarmanın gereklilik arz ettiğinin bilincinde olarak Venezuela eğitim sistemini güçlendirmek için çalışmaktadır.
Yüksek öğrenime erişimle ilgili olarak Milli Hükümet Enstitülere ve Yüksek Okullara ve diğer Milli Üniversitelere kayıt başvurularını genişletmiştir. Bu konuda gerek yöneticilerden gerekse bu kurumlardan yardım alınmıştır.
Bununla birlikte 1999 yılından bu yana 5 yeni üniversite faaliyete geçirilmiştir. Bunlar: Milli Yaracuy Üniversitesi (Rafael Caldera döneminde kara bağlanmış ancak Başkan Chavez döneminde hayata geçirilmiştir); Karayipler Denizcilik Üniversitesi; Milli Bolivarcı Silahlı Kuvvetler Politeknik Üniversitesi; Milli Sur del Lago Üniversitesi ve elbette Bolivarcı Üniversite. Yine Bolivar, Apure, Barinas ve Tachira Eyaletlerinde Üniversite Teknoloji Enstitüleri açılmıştır.
Bu kurumlar, orta öğrenimini tamamlamış lise mezunlarına yeni eğitim imkânları sunmakta ve Sosyal ve Ekonomik Gelişim Planı tarafından belirlenen Toprak Eşitliği kurulmasındaki coğrafi dağılım konusunda yüksek öğrenimin dönüştürülmesi ve değiştirilmesi gerekliliğine cevap vermektedir.
Sucre Misyonu, Milli Bilişim Sistemleri Eğitim Programları sunmaktadır. Profili ise şöyle tanımlanabilir: “Yeni Bilişim Sistemleri uzmanlarından teknolojik bağımlılığı azaltmak için software free kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki öğrenme sorumluluğunu üstlenmeleri beklenmektedir.”

Raul Betancourt / 
Venezüella Büyükelçisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder